Konsultacje na temat dróg krajowych

Aktualności

W sierpniu zeszłego roku Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło konsultacje publiczne projektu „Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)”. Postanowiliśmy wysłać swoje propozycje, tym bardziej że temat ten od dawna jest nam bliski i podejmowaliśmy w tej sprawie wiele działań – więcej tutaj.  

Nasze propozycje dotyczyły głównie kwestii obwodnic, ścieżek rowerowych i zadrzewień. Do tych kwestii odniosło się Ministerstwo Infrastruktury. Poruszone przez nas kwestie przedstawiamy poniżej. Całość materiału można znaleźć tutaj.

Kontynuacja budowy obwodnicy Wrześni

Przede wszystkim wskazaliśmy, że do listy zadań należy dodać budowę kolejnych odcinków obwodnicy miasta Wrześni. Gmina Września zrealizowała w 2021 roku inwestycję budowy północno-wschodniej obwodnicy miasta. Jednakże wiadomo, iż sam północno-wschodni odcinek obwodnicy nie rozwiąże problemów komunikacyjnych obecnych we Wrześni. Po otwarciu fragmentu obwodnicy, kierowcy jadący w kierunku Poznania (autostradą A2 oraz DK-92) i Jarocina (DK-15) wciąż poruszać się będą ulicami Sikorskiego i Objazdową (położonymi w ciągu DK-92). Oznacza to, że na tych ulicach dojdzie do nałożenia się ruchu tranzytowego ze szczytowym ruchem miejskim. Aby całościowo rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru, konieczne jest więc kontynuowanie budowy obwodnicy, aż do południowej strony miasta albo w stronę zachodnią.

Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury: „Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)” dedykowany jest inwestycjom na sieci dróg krajowych, będących w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W zakresie kontynuacji budowy obwodnicy Wrześni, należy wskazać, że programem dedykowanym budowie obwodnic jest przyjęty 13 kwietnia 2021 r. uchwałą Rady Ministrów „Program Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030”. Głównym założeniem ww. programu jest budowa obwodnic miejscowości w ciągach dróg krajowych, przyczyniając się tym samym do rozwiązania problemów w miejscach, które najbardziej narażone są na zaburzenie płynności ruchu. Przy konstruowaniu list zadań inwestycyjnych programu brane pod uwagę były m.in. kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego, spójności sieci drogowej czy też aspekty społeczne. Lista inwestycji zawarta w „Programie Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030” wraz z potencjalnym harmonogramem była przedmiotem szeregu analiz ze strony Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Niemniej jednak, z uwagi na ogromne zapotrzebowanie na inwestycje dotyczące obwodnic w skali całego kraju, ograniczenia finansowe, a także możliwości rynku wykonawczego nie jest możliwa równoczesna realizacja wszystkich zgłaszanych potrzeb w zakresie budowy obwodnic.

Budowa ścieżek rowerowych

Poprosiliśmy także, aby w Programie uwzględniono budowę ścieżki rowerowej przy DK-15 pomiędzy Gnieznem a Wrześnią oraz pomiędzy Wrześnią a Miłosławiem. Wskazaliśmy, że intensywność ruchu na tych odcinkach jest na tyle duża, że osoby korzystające z roweru starają się omijać drogę krajową i wybierają boczne drogi kategorii gminnej lub powiatowej. Tym samym rowerzyści są słabszą grupą uczestników ruchu drogowego, która w trosce o własne bezpieczeństwo, musi rezygnować z jazdy drogą krajową, w zamian wybierając boczne trasy, które są o wiele dłuższe. Powyższe w oczywisty sposób utrudnia swobodny i szybki dojazd rowerem mieszkańcom miejscowości położonych na trasie DK-15.

Co więcej wskazaliśmy, aby w Programie uwzględnić dokończenie brakującego odcinka ścieżki rowerowej przy DK-92 pomiędzy Gonicami (gmina Września) a Wólką (gmina Strzałkowo). Wskazaliśmy, że w latach ubiegłych Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonała dwa odcinki ścieżki rowerowej wzdłuż DK-92 pomiędzy Wrześnią a Słupcą. Pierwszy odcinek łączy Wrześnię z Gonicami, a drugi Słupcę z Wólką. Do połączenia obu odcinków potrzeba jeszcze niecałych 4 km ścieżki rowerowej. Dzięki takiej inwestycji oba miasta powiatowe (Słupca i Września) będą połączoną spójnym systemem infrastruktury rowerowej wzdłuż DK-92.

Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury: Przedstawione uwagi dotyczące poprawy infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego nie wpisują się bezpośrednio w opiniowany projekt. Programem dedykowanym obszarom infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego jest „Program bezpiecznej infrastruktury drogowej na lata 2021-2024 (PBID)”. Głównym celem „Programu bezpiecznej infrastruktury drogowej na lata 2021-2024” jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podejmowane w ramach ww. Programu działania będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej – a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. Natomiast warto zwrócić uwagę, że ww. Program wykazuje katalog interwencji oraz system realizacji, nie zaś dokładne tytuły inwestycyjne. Z tego powodu nie jest możliwe zrealizowanie postulatu. Cele PBID 2021-2024 zostały wskazane w Rozdziale 3 projektu RPBDK2030.

Zadrzewienie wzdłuż dróg krajowych

Wskazaliśmy także, że należy dodać kwestię zadrzewienia występującego przy drogach krajowych – powinno być ono systematycznie uzupełniane, a w miejscach, gdzie nie ma drzew należy je zasadzić. Rozwój infrastruktury drogowej nie powinien oznaczać dewastacji zasobów przyrodniczych, stąd proponuje się systematyczne uzupełnianie drzewostanu oraz rezygnację z wycinek w miejscach, których nie jest potrzebna. 

Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury: RPBDK2030 dedykowany jest inwestycjom na sieci dróg krajowych, będącym w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie procedowany jest projekt „Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku (PWKSD)”. Jego celem jest zapewnienie stabilnego finansowania dla utrzymania spójnej, nowoczesnej i bezpiecznej sieci dróg krajowych w zarządzie GDDKiA. PWKSD zakłada dostosowanie układu dróg krajowych do ruchu pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 t, utrzymanie wymaganego stanu technicznego istniejącej infrastruktury oraz intensyfikację działań zmniejszających negatywny wpływ infrastruktury drogowej na środowisko. Warto również zwrócić uwagę, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, kwestia oddziaływania na środowisko będzie uzupełniona po przeprowadzeniu Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko, tak jak to ma miejsce z innymi projektami programów, w tym wszystkich poprzednich wersji Programu Budowy Dróg Krajowych. Obecne konsultacje społeczne prowadzone są w oparciu o ustawę o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i mają na celu m.in. dostarczenie informacji o konieczności zmiany zakresu rzeczowego dokumentu właśnie pod względem ww. strategicznej oceny i określenie docelowego zakresu, jaki miałby nią zostać objęty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *